Etter mange besøk har jeg sett og opplevd mye av Spania, dette utrolig populære, men også utskjelte landet som folk gjerne har et elsk/ hat forhold til. Det er ikke uvanlig at vi mennesker gjør oss opp klare formeninger om hva som er bra, flott, innenfor og riktig gjerne uten å vite eller med lite kunnskap og erfaring. Jeg var en av de som mente uten å vite.

Blogg innlegget «Mitt Spania fra A til Z» er min måte å vise at Spania er mye mere enn bare sol, bad og god mat. Det er vel og bra det, men Spania er og har så mye mere! Det har gitt meg lyst til å se og oppleve stadig mere av dette landet.

På chartertur til «Harry-landet».

Som mor og familiens reiseplanlegger hadde jeg stor påvirkningskraft når vi skulle velge tid og sted for våre ferie utflukter. Vår første utenlandstur, foruten til Danmark og Sverige, gikk til Kypros. Det ble en opplevelsesrik og vellykket familietur. Økonomien kombinert med familieforøkelse gav oss ikke mulighet til å reise på en ny tur før det hadde gått noen år. Men i 1993 drog vi og da var vi 6 personer i familien, 4 barn i alderen 2 til 12 år. Destinasjonen måtte vi velge ut fra pris, hotell rom og transport. Vi sparte også mye penger på å reise i mai mens det enda var skoleår. Når det viste seg at en chartertur til Mallorca hadde det beste tilbudet for oss 6 var nok jeg den eneste i familien som tenkte at det var flaut å reise til Spania fordi jeg hadde mange forutinntatt meninger om «charterturismen vugge«.

Det ble derimot en meget vellykket ferie. Og når jeg leser dagboka til de to eldste barna, som var deres «hjemmelekse», bekrefter den også at det ble mange flotte opplevelser med mye læring både for små og store. Det er fantastisk å reise med barn som enda har entusiasmen og gleden av å se og oppleve.

Å reise, se, lære og oppleve annen kultur, klima, språk, natur og folk tror jeg vi alle kan lære mye av. For oss som familie handlet det å reise om å prioritere tid til å være sammen og gi oss noen felles opplevelser som familie som er litt annerledes enn de vi får hjemme.

Eldste og yngste med utsikt til det vakre klostret og hotellet i Lluc. Litt mere om Mallorca under bokstaven I, I for Islas (øyer), fordi det er en av flere besøkte øyer i Spania.

Etter Mallorca ferien tok det litt tid før vi kom tilbake til Spania, om vi skal se bort ifra turen til Lanzarote, men den skal jeg komme tilbake til, under bokstaven L.

I 2005 reiste storfamilien til Villa Nova i la Getru, litt sør for Barcelona,for å markere at mine foreldre hadde solgt og flytta fra barndomshjemmet vårt. På denne turen skjedde et uplanlagt kjøp som endret vårt forholdet til Spania. Vår eldste sønn som da var på et studieopphold i Elche området hadde motivert oss til å se på bolig i Spania og en dag under Barcelona oppholdet drog vi til regionen Murcia, for nettopp kun å se på hus. Resultat ble at vi uten særlig planlegging inngikk en avtale om å kjøp et hus. Huset skulle ferdigstilles i 2006. Det året var det bare vår yngste sønn som bodde hjemme og vi 3 bestemte oss for å ta et anerledes år i Spania. Sønnen vår starta i 10. klasse på den norske skole i Quesada og vi leide oss hus i et området nær La Zenia, 6 mil fra skolen. Huset og omgivelsene var vi fornøyd med, men det ble etterhvert en lang, ja veldig lang skoleveg.

Det året lærte vi mye «spansk». Selv om vi gikk på spanskkurs og lærte litt elementære ord og uttrykk var det kulturen og livet vi lærte mest om. Ikke minst ordet «manj´ana», som betyr «i morgen». Det er mye mere enn et ord, det er et begrep og masse kultur i det ene ordet. Kort fortalt så betyr det at det du trenger hjelp til, ønsker eller vil få gjort behøver ikke å skje i dag, men kanskje i morgen. Vi skjønte etterhvert at vår norske kultur og effektivitet måtte vi legge tilside og bestemte oss for å være fornøyd om vi fikk løst en ting i løpet av en dag. Det hjalp og hverdagene ble mye mere positiv.

Huset fikk vi overtatt i juni 2007, den dagen sønnen vår hadde sin sommeravslutning på skolen. Det gikk enda ei uke gikk før vi fikk vann og strøm i huset vårt, men da hadde Frode reist hjem med gode papirer og mange nye erfaringer fra fullført ungdomsskole. Det ble et flott, interessant, annerledes og jeg tror et lærerikt år for oss alle tre. Min mann og jeg flytta inn i huset med det vi hadde kjøpt av møbler og senger, pakket oss deretter ut og starta på bilturen heim.

Huskjøpet ble ingen god økonomisk investering. I 2006, det året vi skulle overta huset, var året da «alt» raknet i Spania. Finanskrisen slo svært hardt til, alt som hadde med bygging stoppet opp og svært mange mista jobben. Mange av de som investerte spare-pengene sine i boliger tapte de pengene. Helt frem til i dag står det mange «nye» forfalte hus rundt omkring. Vi kommer aldri til å få igjen det vi betalte for huset fordi vi kjøpte mere enn et hus. Med huset fulgte planene om masse ny infrastuktur, opplevelser og tilbud om et aktivt liv som skulle inkluderes i de nye bolig-områdene. Vi kjøpte et hus og en drøm i en tid med svært optimistiske forhåpninger for framtida, men en del av den drømmen falt i grus.

Huset har vi fortsatt og som den «rastløse, reiseglade og alltid klar for en tur» personen jeg er så har det blitt endel Spania turer. Landet er ikke lenger «Harry» for meg, men et vakkert og mangfoldig land.

Jeg starter med steder jeg har vært som begynner på A. Bli med om du er litt nysgjerrig på mitt Spania!

A

A for Alicante, almendra (mandler), Arcos de la Frontera og La Azhoia.

ALICANTE

en av turistenes favoritt byer i Spania.

Bystranda en stille dag i januar.

Fra borgen Castillo de Santa Barbara er det en flott utsikt utover byen, sjøen, strendene, havna og husene.

En tredjedel av de 330.000 innbyggerne som bor i Alicante er innflyttere. Alicante er en stor og populær turistby pga klimaet og de vakre omgivelsen. Men byen er også en pulserende storby hvor folk jobber, bor og har sitt hverdagsliv. Det er ikke så langt å kjøre til Alicante fra huset vårt og det er  Alicante flyplass vi reist til og fra.

ALMENDRA (mandler)

Mandler er godt og sammen med honning er det hovedingrediensen i det tradisjonsrike spanske julegodtet Turron. Å se mandeltrærne i blomst er et fantastisk skue så når jul og nyttår er vel overstått er det klart for å dra på mandelblomstringstur.

LA AZHOIA

Et fin liten spansk fiskelandsby vekk fra masseturismen. Vannet er rent, stranda har fine steiner så det frister med et bad etter en vandretur på stier i fjellene rundt. En fin dag kan avsluttes med litt ekstra god mat, i den lille landsbyen eller ved havnen i nabobyen Puerto de Mazarron.

ARCOS DE LA FRONTERA

En av byene som hører til blant de «De Hvite Landsbyene» og ligger i den sør-spanske regionen ANDALUCIA.

Første gangen jeg besøkte Arcos var som syklist. Min mann og jeg syklet ei uke i juni 2007 mellom flere Hvite Landsbyer og Olivenreiser stilte med kart og baggasje-transport. En flott tur.

10 år senere var jeg på biltur i samme strøket og Arcos var en av de byene jeg hadde lyst til å besøke en gang til.

Adios! Vi forlater A og forsetter til B

Buenos Diaz eller Buenos Tardes eller kanskje det er blitt sen kveld og du skal snart ta natt så Buenos Noches til deg, men jeg håper du kommer innom senere en dag og tar en titt på B!

B

B for Barcelona, belen, Belmonte og Benidorm, Bilbao og Burgos.

BARCELONA

Byen som har alt en turist kan tenke seg, noe svært mange er blitt klar over. Mye har skjedd i byen siden jeg besøkte den for første gang i 2005. Den gang ble stam-restauranten vår Hard Rock cafe øverst i gågata La Rambla. Da jeg besøkte byen på nytt i 2017 hadde restauranten fått et moderne utseende,

men nå sjarmerte ikke hovedgata La Rambla meg. «Alle» skal gå der så det er utrolig tett med folk. Spisesteder kryr det av, mere trendy enn de var, men fortsatt er det noen som holder på den gamle stilen med personlig service og særpreg. «Plata Reial», en hyggelig plass, inn en liten sidegate fra La Rambla har en kunstner fanget opp stemningen bedre enn jeg kan med mitt kamera.

Denne gangen, i 2017, var det Gaudi sine helt spesielle bygg jeg brukte mest tid på. Hans fantastiske, kreative, detaljerte, fargerike og spesielle arkitektoniske kunstverk fascinere meg. Fortsatt er det stor aktivitet på kirkebygget Familie Sagrada og en del har skjedd siden 2005, men det står mye igjen før kirkebygget er fullført. Målet er å bli ferdig 100 år etter Gaudi sin død i 1926, men det er mye håndverksarbeid igjen. En av de som jobbet der kunne fortelle meg om alle arbeidstimene bare for å gjøre ferdig en av kulene som ligger i denne kurven. Så det må utrolig mange fagfolk og timer til for å fullføre arbeidet.

For Antonio Gaudi var det viktig at kirken skulle finansieres kun med frivillige gaver. Når ca 4,5 millioner gjester kirken hvert år, generer det mye penger til å ferdigstille kirkebygget så det er håp om å få kirka ferdig.

Kunstneren Gaudi døde 74 år gammel. Han ble påkjørt av en trikk og ingen av de som så ulykken visste hvem han var, derfor ble han fraktet til et sykehus for fattigfolk hvor han døde ensom og forlatt 3 dager etterpå. Begravelsen derimot ble den store kunstneren verdig.

Gaudi har satt mange andre flotte synlige spor etter seg i Barcelona. Spania har 40 historiske og verneverdige verk på Unesco sin verdensarv liste, Gaudi har flere på den lista.

Men det er mange andre bygninger det er vel verdt å se i Barcelona. Selvfølgelig er det mange flotte kirkebygg, noe Spania har enormt mange av.

Spania har over 300 soldager i året, de har 500 strender som oppfyller miljøkravet, de har god infrastruktur, kultur og opplevelser året rundt, god mat i alle prisklasser og gode overnattingstilbud. Ja, dette landet har mye, jan omtrent alt det som vi turister ønsker oss for en vellykket opplevelse og ferie. Barcelona er en fantastisk flott by som alene tilfredsstiller mange av disse turist ønskene.

Det store antall turister til Barcelona er blitt et problem for de lokale og det er et opprør og en motstand mot å ta imot alle turistene inn i deres nærmiljø og hverdag. Utfordringene er at de behøver jobbene turismen skaper og de pengene turismen tilfører byen. Som turist er vi innstilt på et annet liv enn det vi har i hverdagen og vi bruker miljøet, vannet, bosteder og spisestedene slik vi ønsker. Vi lar deres fester, religiøse festivaler, kirker, kulturopplevelser, tradisjoner og måte å leve sitt livet sitt på, bli vårt perfekte bakteppe og innramming til vår reise opplevelse. At det er noen som bor her og at vi egentlig er gjest i deres land, deres nærmiljø og ikke minst i deres hverdag tar vi ikke alltid like mye hensyn til.

BELEN

Og en viktig del av kulturen i forbindelse med den spanske julehøytiden er Julekrybben/Belen. En spansk juletradisjon som hører til julen og vi kan se julekrybben ute på torg, ved kirker og inne i kirkebygg i  små og store byer ved juletid, men ikke bare da.

BENIDORM

Historisk var fiske Benidorm sin viktigste næring og byens økonomiske plattform, men rundt 1950 mista fiske sin posisjon. Da begynte turistnæringen å ta form og den eksplodert og fortsatt blomstrer den. Byen har en flott beliggenhet, en vakker strand og en koselig gammel bydel og fra fritidsparken Terra Mitica/Terra Natura som ligger like ved har jeg utsikt til «Lille Manhattan», tilnavnet byen har fått pga bebyggelsen og ikke minst for sitt aktive natteliv. For meg er byen stygg/fin fordi den har en fantastisk bukt/strand, men er ødelagt av høyhus bebyggelse og turisme i svært konsentrert form.

BELMONTE

I september 2018 drog jeg på biltur fra Alicante og målet var La Mancha. Jeg skulle finne de vindmøllene området er så kjent for og inspirasjonen hadde jeg fått fra historien om «Den  skarpsindige lavadelsmann av La Mancha Don Qujiote» av Miguel de Cervantes Saavedra. En gammel bok, første gang utgitt i 1605, og ble i 2002 kåret av 100 forfattere fra 54 land til verdens beste og viktigste skjønnlitterære bok. For lenge sida starta jeg på denne boka, nå er den i en ganske ny oversettelse og jeg prøver på igjen, men det er en svært omfattende bok å lese.

På veg mot første planlagte mål Campo de Criptana kjørte jeg innom denne sjarmerende byen, Belmonte.

Den hadde en flott kirke, hvitmalte hus med røde tak, store vide jordbruksområder og ikke minst en vakker, velholdt borg som var åpen for gjester. Vindmøllene var der også og de holdt en stil som passet fint inn i dette landskapet.

BILBAO

September 2019 besøkte jeg denne flotte byen. Det var første stoppet på turen «Mytos og Matgleder» i Nord Spania med Arnt Stefansen. Kunstmuseet var mye flottere å se og oppleve enn det jeg hadde hatt forventninger om. Et veldig fascinerende bygg, innvendig som utvendig. Byens har fått en rivende utvikling  etter at de hadde gjort dette svært kostbare og store løftet som det var å bygge Guggenheim museet. Kanskje det kan være til inspirasjon for mange andre byer og tettsteder. Igjen og igjen opplever jeg at egne reiseopplevelser er mye bedre enn bare å se, lese og høre hva andre har opplevd, men det kan være til stor inspirasjon. Så jeg sier «ReisogLes» eller kanskje les og reis og jeg ønsker deg god tur og gode opplevelser!

BURGOS

På vår reise vestover mot Santiago de Compostela sammen med reiseleder Arnt Stefansen stoppet vi i Burgos, som er den viktigste byen på pilegrims-vegen mot Santiago de Compostela. En gang på 1000 tallet var Burgos hovedstaden i kongeriket Castilla y Leon og katedralen deres er Spania sin 3.største.

Den kristne historien er gjengitt gjennom malerier, glasskunst og utskjæringer og har den hensikt foruten utsmykkingen av kirken at alle skulle kunne «lese» disse fortellingene også de som ikke kunne lese. Det måtte mye penger til for å bygge disse flotte kirkene og derfor ble de store giverne hedret med statuer og egne gravsted inne i kirken.

C

Under bokstaven C er det mange spanske opplevelser. I den spanske ordboka er det ord på C som tar mest plass. Og stedsnavn på C er det flust av. Av den grunn blir mitt neste blogg innlegg i denne serien «Spania fra A til Z» bare for steder som begynner på C.